C2C is loslaten van traditioneel aanbesteden
“Kunnen we niet een cradle-to-cradle rotonde maken? Wij hebben daar een plan voor, maar dat heeft alleen kans van slagen als we dit buiten een openbaar aanbestedingstraject houden”, aldus een ambitieuze ondernemer.
Je zou verwachten dat de betrokken ambtenaar direct de telefoon zou ophangen. Het liep echter anders. Geen aanbesteding? Een c2c-rotonde? Ralf Pakbier, beleidsadviseur Verkeer bij de gemeente Venlo, vond het verhaal van de ondernemer die hem belde niet eens zo gek klinken. Van echte innovaties komt het eigenlijk nooit bij Europese aanbestedingen. Uitermate frustrerend, vond hij. Hij wilde ook iets doen met de c2c-ambities in zijn stad. Maar tot zijn spijt was het van c2c-infraprojecten nog niet gekomen.
Gouden innovaties
“Dit was een gouden kans. Daarom ging ik naar mijn leidinggevende. Wat bleek? Met goede argumenten konden we afwijken van het aanbestedingsbeleid. Dat deden we dus ook.” En dus krijgt Venlo de eerste C2C-rotonde ter wereld. Made by aannemingsbedrijf Den Ouden, specialist in rotonden. Zonder aanbesteding. Met ketensamenwerking. Met tal van innovaties. Van zeer co2-neutraal beton, tot een extra afritje dat er komt voor de bewoner die anders zijn terrein niet afkomt.
C2C-hotel en C2C-casino
Het illustreert de wijze waarop Venlo al jaren poogt nieuwe wegen in te slaan. De weg zonder afval, de weg van hergebruik en minder giftige stoffen. Venlo inspireert ook nieuwkomers. Zo heeft Holland Casino plannen voor een C2C-casino en wil Van der Valk wil ook wel een poging wagen met een C2C-hotel. En dan is er ook nog een op c2c geïnspireerde woonwijk in aantocht. Die toevoeging moet er altijd bij. Op C2C-geïnspireerd. Je kunt niet zomaar een stempel op iets plakken. Wat is een C2C-woning? Wanneer is een hotel C2C? Elke keer weer is dat een zoektocht en krijgt het anders vorm. Op allerlei manieren probeert de Limburgse stad het succes van het stadskantoor (manier van denken en ontwerp) te herhalen. Of in elk geval: een vervolg te geven.
Inspiratiebron
Zo’n 20.000 bezoekers trok het Stadskantoor als dé eyecatcher van Venlo in 2017. Chinezen kwamen langs, Amerikanen, Grieken en Russen. Vanzelf gaat het niet. C2C leg je de bewoners niet zomaar op. En dus organiseert de logistiekstad congressen, network dinners, een experience tour, ronde tafels en inspiratiesessies. Er zijn onderwijsprogramma’s voor alle leeftijden. Van de middelbare school tot aan de Universiteit in Maastricht. Venlo een logistieke hotspot? Dan is C2C de eindbestemming.
Materialenpaspoorten
C2C houdt niet op bij recyclen, zoals aannemers vaak nog denken. “Het gaat er juist ook om dat je geen toxische stoffen gebruikt in producten. In aanbestedingen vragen we expliciet om demontabele oplossingen, naar materialenpaspoorten, energieneutraliteit en samenwerking met lokale ondernemers.” C2C is in Venlo al goed ingebed. In 2011 wilde Pakbier alle straatverlichting vervangen door led. Toen nog niet zo vanzelfsprekend en het betekende een extra investering. Toch kreeg hij er de handen voor op elkaar. “Want, wij willen vernieuwing. En binnen de gebaande paden krijgen we dat niet voor elkaar.”