Statiegeld op meubilair

Bij de aankoop van de bureaustoelen en tafels in het stadkantoor, is afgesproken dat het na 10 jaar weer opgehaald wordt door de leverancier. De gemeente krijgt dan 18% van het aanschafbedrag terug. De leverancier is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het meubilair. Daar heeft de leverancier zelf ook belang bij omdat de meubels na 10 jaar weer opgehaald worden en een nieuwe bestemming krijgen.

Giftige stoffen in bureaustoel
Cradle to Cradle is dus niet alleen goed voor mens en milieu, maar ook voor de zaken. Het Venlose bedrijf Herman Miller maakte de bureaustoel voor het stadskantoor in Venlo. Het bedrijf introduceerde in 2003 de eerste C2C-gecertificeerde bureaustoel ter wereld. De Mirra-bureaustoel was de allereerste zonder giftige gassen. De meeste bureaustoelen scheiden giftige stoffen uit, omdat ze in contact komen met zuurstof in de lucht.

Minder kilo’s op transport
Logtens: ‘De stoel is ook na de introductie in de loop der jaren verder verbeterd’. Materiaal kan nu sneller, tot op grondstofniveau, afgebroken worden en er zijn veel minder materialen nodig. De stoel is 30 procent lichter geworden. ‘Dat lijkt misschien niet veel, maar bij ons is het gebruikelijk om drie tot vier miljoen keer hetzelfde product te verkopen.’ Hierdoor hoeft er nu miljoenen keren zeven kilo minder getransporteerd te worden. ‘Dat doet heel veel voor de CO2-uitstoot. Daar zitten dus enorme sprongen in vanuit duurzaamheidsperspectief.’

Hogere restwaarde op producten
Sinds de introductie van de stoel wordt ieder nieuw product Cradle to Cradle gecertificeerd. Logtens: ‘Het maakt niet uit of je het over een wand, een stoel of tafel hebt. Het zit gewoon in het ontwerp-protocol van ons bedrijf opgesloten. We kiezen hiervoor vanuit een principieel, economisch en commercieel gedreven standpunt. Het is een principe dat goed is voor mens, milieu én zaken. De restwaarde van onze gecertificeerde producten ligt vele malen hoger dan die van ieder ander concurrerend product wat niet aan die ontwerpcriteria voldoet. En we trekken nu ook klanten aan die bij ons passen: klanten die een toegevoegde waarde omtrent de producten wensen.’